3 anledningar till varför annonsering online är här för att stanna

Att annonsera på något annat sätt än just online känns förlegat och lite ålderdomligt. Tiden när en förstasida annons i en tidning var det enda sättet att nå ut till olika kunder är över. Annonsering online är större och hetare än någonsin och många företag har gjort sig beroende av att annonsera online.  Idag finns det väldigt många olika sätt att annonsera på, bland andra genom sales, Affiliatemarknadsföring, leads och klick. Här listar vi tre olika anledningar till varför annonsering online är här för att stanna.

3 anledningar till varför annonsering online är här för att stanna

Olika metoder att annonsera på

Tillgång

Teoretiskt sett finns det inga gränser när det kommer till annonsering online. Genom en annons på nätet kan du nå kunder på andra sidan jorden utan att behöva vara där rent fysiskt. Under 2016 gjordes en undersökning som visar att 50% av världens befolkning numera har tillgång till Internet, var tredje människa använde också då sociala medier, främst via mobilen. Samma undersökning gjord i Sverige visade att 93% av invånarna här har tillgång till internet.

Att annonsera online är enkelt för alla och som privatperson har du säkert annonserat online för att exempelvis sälja av dina gamla skridskor eller mormors gamla porslins vas med framgång.

 

Kostnad

Möjligheten till att styra kostnaden för din annons är såklart ett stort plus när det kommer till att annonsera online.

En enkel sökning på nätet radar upp flera olika kostnader för att annonser, olika mediebyråer erbjuder olika annonser till helt olika pris. Men faktum är att annonsera online är alltifrån helt gratis till att kosta flera hundratusentals kronor och du kan oavsett hur mycket du spenderar hitta många olika sätt att nå ut till dina potentiella nya kunder. På internet kan du lätt skapa en egen annons, oavsett om du är en stor företagare eller bara vill bli av med något hemifrån. På många kända sociala medier skapar du enkelt en annons gratis. Här får du sedan gratis uppmärksamhet utan att heller behöva lägga ner alltför mycket tid.

 

Olika sätt att annonsera på

Som nämnt tidigare finns det många olika sätt att annonsera på bland andra sales, affiliatemarknadsföring och klick Det gör också att man som företagare eller privatperson lätt kan hitta ett tillvägagångssätt som fungerar bra just för den enskilda annonsen. Ett annat mycket vanligt tillvägagångssätt om du försöker marknadsföra en produkt eller en tjänst är också att betala per visning. Sales innebär att någon publicerar din annons på nätet från hans eller hennes hemsida och besökare klickar sig vidare till annonsen just ifrån hemsidan publicisten får därefter provision. Klick är ungefär samma sak men innebär att ersättning ges ut varje gång en besökare klickar på någon av annonsörernas webbplatser. Medan affiliatemarknadsföring fungerar som ett nätverk och en mellanhand för publicister och annonsörer.’’

 

Sammanfattning:

Just de många olika tillvägagångssätten vid att annonsera online, tillgängligheten och möjligheten till att styra vem och vilka som ska se din annons gör att annonsering online definitivt är här för att stanna. Oavsett vem man är så är det lätt att hitta ett sätt som fungerar perfekt för dig.

Olika metoder att annonsera på

 

 
 

Dela detta