5 anledningar till varför digital marknadsföring är mer effektiv än en tidningsannons

Digital marknadsföring är precis som det låter, produkter som har marknadsförts via digitala plattformar, några exempel är via sociala medier, tv och radio.Målet är givetvis att nå ut till potentiella eller befintliga kunder, att bygga upp en affärside eller att driva fram flera affärer. Under de senare åren har intresset för digital marknadsföring ökat vilket i sin tur innebär att marknaden har blivit större och större möjligheter erbjuds. Det finns olika typer av digital marknadsföring, bland andra så finns sökmarknadsföring, som också kallas för SEM och SEO som står för annonsering via sökmotor (vanligt vid annonsering via sociala medier ). Idag kan du också gå högskoleutbildning i digital marknadsföring, bland annat på IHM yrkeshögskola.

5 anledningar till varför digital marknadsföring är mer effektiv än en tidningsannons

Nedan listar vi fem anledningar till varför digital marknadsföring är mer effektiv än en tidningsannons

Du når ut till fler/ riktad reklam

Många av oss spenderar exempelvis mycket tid på sociala medier. Via digital marknadsföring kan du nå ut till ett större klientel än via en tidning. Eftersom du som annonsör själv ställer in din målgrupp, exempelvis ålder, kön, intresse etcetera så når du dina potentiella kunder vilket såklart ger ett större resultat jämfört med en tidningsannons där annonsen kan ses av mängder av människor som inte har något intresse för just det du erbjuder. Att lyckas få ökad trafik till din hemsida kan också  vara något så enkelt som att ligga högt upp i söktjänsternas sökresultat.

Kostnadseffektivitet

Digital marknadsföring kan i princip kosta hur mycket och hur lite som helst. Som listat nedan finns det otaliga byråer som kan hjälpa dig med marknadsföringen. Men du kan också hålla kostnaden nere genom att sprida länkar och information om din produkt, hemsida eller tjänst runt om på internet helt själv. Genom att uppdatera sin hemsida, webshop eller tjänster regelbundet känner sökmotorerna av att du har en aktiv shop/reklam etcetera och når därför ut till fler.

Det är relativt enkelt

Vill man inte spendera tid på att annonsera digitalt finns det otaliga byråer som hjälper dig att komma igång, dessa är medvetna om vilka kanaler som skulle passa din produkt bäst. Det är därför enklare att få igenom en försäljning eller att få en ny kund, allt som krävs är ett klick.

Mätbara insatser

Det är enkelt att mäta sin insats när man använder sig av digital marknadsföring. Det finns mängder av olika analysverktyg men Google Analytics är en av de kändaste. Genom att mäta sin insats kan du lätt se exponeringen och hur den nådde ut till befintliga och nya kunder och om arbetet var värt det.

Kundkontakt Ett stort plus med digital marknadsföring är också att du kan nå ut till och bjuda in befintliga kunder och också erbjuda kundtjänst vilket på ett snabbt sätt kan göra att eventuella missnöjda kunder kan undvikas. Positiva upplevelser från befintliga kunder finns också lättillgängligt vilket ökar din trovärdighet. Genom digital marknadsföring kan du också erbjuda kundkontakt och en eventuell försäljning under alla timmar på dygnet.

Nedan listar vi fem anledningar till varför digital marknadsföring är mer effektiv än en tidningsannons.
 
 

Dela detta