Annonser i sociala medier

Idag har de allra flesta sociala medier, av en rad olika orsaker. Främst för nöjes skull. Det hjälper oss att interagera med varandra, dela bilder, filmer och texter. Till skillnad från klassiska medier, som rapporterar och visar media, så tillåter sociala medier ett mer användargenererat innehåll som till stor del styrs av just användarna. Men likt i traditionella medier finns annonsörerna kvar, och de lever och frodas på diverse sociala medie-plattformar.

Annonser i sociala medier
Annonser i sociala medier

Det digitala skyltfönstret

Man kan säga att gårdagens skyltfönster idag finns på sociala medier. Där butiker förr tog en stor plats och bokstavligt talat var det stora fönstret utåt för företags tjänster och produkter så ser det idag ut på ett annat sätt när det kommer till att marknadsföra sin tjänst eller produkt. Idag använder företag, organisationer och personer sig av de otaliga plattformarna som ett digitalt skyltfönster, som når betydligt fler personer än det traditionella analoga skyltfönstret som potentiella kunder behövde se på plats. En stor fördel med detta är även att det går att anpassa sitt digitala skyltfönster till den exakta målgrupp som företaget eller organisationen vill nå. Detta är såklart att föredra, då både tid och pengar sparas samt att det förhoppningsvis ökar lönsamheten. Däremot gäller det att hitta rätt. Det går inte att bara ta något kort på sin butik eller skriva en text om sin produkt och kasta ut i cyberrymden. Det gäller att anpassa just sin affärsidé till rätt plattform. Säljer du kläder och smycken är det troligtvis en bättre idé att marknadsföra dessa produkter på till exempelvis Instagram snarare än Twitter, dina potentiella kunder vill ju kunna se hur kläderna ser ut och inte läsa en beskrivning av dem.

Influencers – en levande reklampelare

De senaste åren har en ny sorts marknadsföringsmetod alltmer börjat synas i sociala medier – influencers. Influencers är personer som fungerar som levande reklampelare. De har ett stort antal följare på sin plattform och samarbetar med företag genom att visa upp de produkter som företagen vill. Det finns en rad fördelar med att använda sig av influencers. För det första så vet företagen exakt vilken målgrupp de kommer att nå ut till. Influencers har en stor följarskara som aktivt valt att följa influencern på grund av till exempelvis stilen eller innehållet som denne producerar. För det andra har följarna både tillit och tar inspiration av den influencer som de valt att följa. Detta gör att om influencern visar upp en produkt eller tjänst som ett företag betalat dem att visa, så kommer många av följarna att lita på att produkten eller tjänsten är bra. Det går att likna vid den tidigare marknadsföringsmetoden “word-of-mouth” som går ut på att en tjänst eller produkt blir rekommenderad av en nära vän eller familjemedlem som man litar på.

Influencers - en levande reklampelare
Influencers – en levande reklampelare

 

Om en kompis till dig rekommenderar en restaurang till dig, är det stor sannolikhet att du litar på det tipset mer än om du ser en reklampelare eller annons på en buss i stan som säger att du ska äta på det stället. Precis så fungerar influencer marketing på sociala medier, där influencern är följarens nära vän, som de litar på.

 
 

Dela detta